ورود آقایان به "واگن بانوان" ممنوع!
ASTAN

گزارش اجتماعی/ سردرگمی مسافران تا 2 هفته دیگر تمام میشود؟
ورود آقایان به "واگن بانوان" ممنوع!

خبرگزاری فارس: همزمان با بازگشایی مدارس، واگن جدیدی برای بانوان در مترو اختصاص یافت که این امر علاوه بر مزیت و استقبالی که از آن شده است به دلیل اطلاع‌رسانی نامناسب باعث بروز مشکلاتی برای مسافران شده و سردرگمی آنها را به همراه داشته است.
 

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در کشورمان با ارزش قائل شدن برای جایگاه حقیقی و حقوقی زنان شرایط حضور آنها در عرصه‌های مختلفی چون اجتماعی، سیاسی و فرهنگی با رعایت حدود شرعی فراهم شد.

ایجاد شرایط مناسب برای راحتی و آسوده بودن بانوان در شرایط مختلف همواره مورد توجه بوده، از این رو برای استفاده زنان از حمل و نقل عمومی نیز شرایطی فراهم شده تا بتوانند با سهولت در سطح شهر رفت و آمد کنند به گونه‌ای که در اتوبوس‌ها قسمتی مجزا برای آنها لحاظ شده و این امر در مورد وسیله پر تردد دیگری مانند مترو نیز اجرا شد.

انجام چنین اقدامی در وسیله‌هایی که بیشترین متقاضی را برای تردد شهروندان دارد مورد استقبال بانوان و حتی آقایان قرار گرفت؛ ‌بنابراین استقبال و افزایش حجم مسافران مترو که بخش قابل توجهی از آنان را بانوان تشکیل می‌دهند مسئولان مدیریت شهری را بر آن داشت تا واگن‌های بیشتری را به بانوان اختصاص دهند.

متأسفانه با عملی شدن این امر از ابتدای مهر و علی‌رغم استقبال بانوان از اضافه شدن واگن ویژه دیگری برای آنها همچنان آقایان از این واگن استفاده می‌کنند که این موضوع با واکنش شدید خانم‌ها رو به رو بوده است؛ بنابراین با توجه به اینکه با آغاز مهر و بازگشایی مدارس حجم مسافران مترو افزایش قابل توجهی می‌یاید و حدوداً تا پایان سال تحصیلی ادامه دارد لازم است برای جلوگیری از سردرگمی مسافران، سریع‌تر اقداماتی انجام شود.

"فرزانه" که یکی از مسافران همیشگی مترو است علاوه بر استقبال از ایجاد واگن جدید ویژه بانوان به خبرنگار فارس می‌گوید: مسئولان مترو فقط مانعی کوچک را برای جدا کردن قسمت بانوان نسبت به سایر واگن‌ها در داخل قطارها گذاشته‌اند که این اقدام کافی نیست و ما همچنان شاهد ورود آقایان به این واگن‌ هستیم.

‫وی در ادامه می‌گوید: نکته قابل توجه اینجاست که مأموران ایستگاه‌ها حتی به خود زحمت نمی‌دهند که آقایان را راهنمایی کنند تا وارد واگن بانوان نشوند!

اطلاع‌رسانی برای اضافه شدن واگن ویژه بانوان کافی نبوده است

"مریم" کارمند 25 ساله‌ای که برای رفت و آمد روزانه خود از مترو استفاده می‌کند در اعتراض به وضعیت موجود می‌گوید: باید در این زمینه اطلاع‌رسانی مناسب صورت گیرد ولی تاکنون این امر به درستی و مکرر انجام نشده تا آقایان زودتر در جریان قرار گیرند و وقت مسافران برای جا به جا شدن آنها تلف نشود.

‫وی ادامه می‌دهد: البته در یکی از ایستگاه‌های کم تردد این موضوع از بلندگوی ایستگاه اعلام می‌شود ولی با سوار شدن آقایان در ایستگاه‌های قبل عملا این کار بی‌فایده است.
 
دانشجوی 26 ساله‌ای که خود را فاطمه معرفی می‌کند به خبرنگار فارس می‌گوید: من هر روز از خط 2 و یک مترو برای رفت‌وآمد استفاده می‌کنم که در هر دو خط وضعیت آشفته‌ای را با اختصاص واگن جدید برای بانوان مشاهده می‌کنم.

آقایان هنوز برای استفاده نکردن از واگن جدید بانوان توجیه نشده‌اند

وی ادامه می‌دهد: در برخی ایستگاه‌ها مأمورانی حضور دارند که این وضعیت را کنترل می‌کنند ولی متأسفانه تذکرات آنها تنها به این جمله ختم می‌شود که به آقایان می‌گویند: "ایجا ننشینید یا از واگن دیگر استفاده کنید" ؛ به نظر من این جملات کافی نیست چرا که باید به آنها توضیح داد واگن جدیدی برای استفاده خانم‌ها اضافه شده است.

فاطمه می‌گوید: واگن جدید ویژه بانوان را با پایه‌های سیاه و نواری زرد رنگ از دیگر واگن‌ها مجزا کرده‌اند اما آقایان به آن توجه نمی‌کنند و در این بین نیز مأموران مترو به درستی اطلاع‌رسانی نمی‌کنند تا مشکلات ایجاد شده برطرف شود.
 
اضافه شدن یک واگن جدید برای بانوان بنا به درخواست مکرر خودشان بوده است؛ این گفته را رئیس شرکت بهره‌برداری مترو تهران عنوان می‌کند و به خبرنگار فارس می‌گوید: بنا بر درخواست‌های مکرر خانم‌ها و برای راحتی، افزودن واگن جدید برای آنها را از آغاز مهر اجرایی کردیم.
 
قلی‌ها ادامه می‌دهد: عادی شدن این وضعیت برای مسافران به گذشت زمان نیاز دارد اما قصد نداریم در این راستا از اقدامات سلبی استفاده کنیم بلکه می‌خواهیم با فرهنگسازی و اقدامات ایجابی، مشکل ایجاد شده رفع شود.
 
سردرگمی‌ مسافران تا 2 هفته دیگر پایان می‌یابد
 
قلی‌ها می‌افزاید: با راهنمایی که مسئولان ایستگاه‌ها و متصدیان روی سکوها انجام می‌دهند این مشکل طی یک الی 2 هفته آینده برطرف می‌شود.

علی‌رغم اینکه طبق اظهارات قلی‌ها عادی شدن این تغییر جدید در مترو به زمان نیاز دارد ولی تجربه نشان داده است انجام هر اقدام جدید در هر حوزه‌ای که مردم با آن سر و کار دارند مستلزم اطلاع‌رسانی دقیق و به موقع است تا سرگردانی شهروندان را به همراه نداشته باشد و موجب اتلاف وقت آنها نشود یا در کوتاه‌ترین زمان ممکن عادی‌‌سازی تغییر ایجاد شده صورت پذیرد.

کارشناسان معتقدند درباره این موضوع مسئولان مربوطه در مترو باید نسبت به اطلاع‌رسانی و توجیه مسافران و همچنین متمایز کردن این واگن از سایر واگن‌های قطار به شیوه‌ای صحیح اقدام مناسب را انجام دهند.
انتهای پیام/

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان درآستان جانان و آدرس astan.LoxBlog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان